| |
|
 |
|
Istoric
|
Istoria picturii chineze coboara la pietrele
si ceramica pictate din neolitic, cu o vechime de peste 5.000-6.000 de ani. Cele mai vechi
picturi gasite pana astazi, una cu personaje, dragon si phoenix, cealalta cu un personaj
care conduce un dragon, au fost scoase la lumina din mormintele Regatului Chu, aproape de
Changsha din provincia Hunan. Ele dateaza din perioada Statelor Combatante (475-221 i.H)
si au o vechime de peste 2.500 de ani. In perioada dinastiilor Sui, Tang si a celor Cinci
Dinastii pana la dinastia Song, |
 |
|
pictura antica chineza a cunoscut o dezvoltare fara precedent si a putut
sa se desavarseasca din plin.
Peisajele traditionale din timpul dinastiei Sui (581-618) sunt cele mai vechi si raman
renumite pentru delicatetea reprezentarii muntilor, lacurilor si calatorilor in diferite
ipostaze. Prosperitatea socio-economica si culturala din aceasta perioada, ca si cea
urmatoare din Tang, a favorizat si dezvoltarea picturii religioase.
Personajele din picturile dinastiei Tang (618-907) sunt renumite pentru eleganta si
expresia lor vie. Una dintre ele, executata de Zhou Fang, prezinta un grup de doamne de la
curte care se distreaza in gradina. Siluetele, pozitiile, dar si costumele, sunt atat de
bine schitate incat se disting usor diferentele de statut in familia imperiala cat si
caracterele lor particulare.
Tablourile din dinastia Song (960-1279) descriu mai in profunzime viata epocii respective,
asa cum este prezentata in capodopera lui Zhang Zeduan de 525x25,5 cm. Aici se reda o
scena magnifica a prosperitatii din Bianliang, capitala Song de nord (960-1126), cu peste
550 personaje, fiecare de cativa centimetri inaltime, dar pictati intr-o maniera
pitoreasca alaturi de case, sarete, vapoare si animale, totul reflectand legaturile
economice dintre capitala si provincie.
Incepand cu dinastia Yuan (1280-1368) peisajele si picturile de flori si pasari in
cerneala de China au facut mari progrese. Artistii epocii au reusit sa puna la punct noi
tehnici de folosire a pensulei, au aparut multiple scoli si au început sa includa poeme
și caligrafii in picturile lor, expresie a gândurilor si sentimentelor personale.
Caracteristici
|
Pictura traditionala chineza este numita Guo Hua (pictura
nationala) si reflecta conceptia asupra naturii, societatii, filozofiei, religiei, moralei
si artei. Principalul mijloc de compozitie utilizat este linia, iar tehnica
necesita unelte si materiale clasice, numite si "cele 4 comori de studiu"
:
1 - pensule
2 - bagheta de cerneala neagra
3 - hartie speciala foarte fina sau matase
4 - lespede (placa) de cerneala, minerale, pigmenti
Pensulele sunt din par de animal, cerneala este un amestec de cenusa de pin cu |
 |
|
clei animal, hartia este Xuan (numita dupa locul de productie
Xuancheng, tinutul Jing, provincia O-Hui), placa de cerneala folosita la macinarea
baghetei de cerneala este ca o calimara cu capac, iar mineralele si pigmenti se folosesc
la prepararea tusului colorat.
Anumiti pictori se deosebesc prin maniera in care se servesc de cerneala (uneori opaca,
alteori clara), de pensula, si prin vigoarea stilului. Deoarece pictura chineza nu suporta
retusuri, artistul trebuie sa exerseze intens pentru a cunoaste si manui uneltele si
materialele inainte de a crea, de exemplu, lumina si umbra in diverse nuante. Determinarea
temei si conceptia, este un aspect particular in arta picturala chineza. Aceasta metoda
care pune accent pe o mare concentrare a continutului si a conceptiei artistice, a dat
operele cele mai semnificative. Ea presupune ca "compozitia sa fie deja creata chiar
inainte de a incepe sa pictezi". Obiectivul este de a expune caracterul spiritual
de-a lungul formei fizice, de a poseda totodata forma si spiritul cat si o solida
rezonanta spirituala.
Pictura chineza nu este de loc o simpla copie a naturii. Sunt suficiente cateva linii.
Se acorda putina importanta la lumina si la umbra. Cel mai adesea se lasa ample spatii in
alb. Dar acest alb si cele cateva linii va ofera imagini pline de viata si face tema mai
expresiva. Aceste spatii lasate voit in alb, formeaza intr-un fel un tablou in tablou si
contribuie la obtinerea efectului de ansamblu a picturii.
Pictura in cerneala de China este de asemenea marcata de folosirea perspectivelor diferite
in aceeasi scena. Aceasta reconstruieste expresivitatea si permite sa vezi ce nu se poate
vede pe fundal, de maniera ca orice tema, indiferent de complexitate, orice scena, oricat
de imensa ar fi ea, poate fi reprezentata intr-un singur tablou.
Includerea de inscriptii poetice, de caligrafii si sigilii este de asemenea un alt aspect
particular al picturii chineze. Conceptia lucrarii se explica printr-o inscriptie poetica
caligrafiata cu eleganta, iar sigiliile decoreaza si echilibreaza compozitia picturii,
ducand-o la un si mai mare nivel de expresie.
Montarea picturilor chinezesti se poate face pe rulouri verticale (Kakemono) si
orizontale (Makimono), pe paravane sau in albume si necesita tehnici speciale.
Tehnici de pictura
|
Un pictor experimentat poate schita in cateva
linii un peisaj sau gesturile unui personaj,
exprimand in acelasi timp si sensibilitatea sa sau sentimentele sale. Chinezii numesc
acest stil "Xie Yi" (pictura cu linii mari).
Exista de asemenea un alt stil de pictura, cu trasaturi foarte fine, unde pictorul trebuie
sa reprezinte foarte clar, precis si amanuntit parul unui personaj sau penele unei pasari.
Acest stil este numit "Gong-bi" (pictura cu linii fine). Zhang Daqian,
la inceputul sec XX, excela in stilul "cu linii mari", in timp ce Qi Baishi, un
mare pictor contemporan, a stiut sa se foloseasca de ambele stiluri, reinnoind pictura
traditionala chineza. Printre pictorii contemporani celebri, amintim nume ca Xu Beihong,
Pan Tianshou, Huang Binhong, Li Keran, Li Kuchan, Liu Haisu, Fu Baoshi, Ye Qianyu, Guan
Shanyue |
 |
|
Cele trei categorii
|
Pictura chineza cuprinde 3 categorii :
- pictura de personaje
- pictura de peisaje
- pictura de flori si pasari
Desi pare o clasificare dupa subiect, ea este de fapt o clasificare conceptuala si de
gandire de-a lungul artei. Aceste "3 categorii de pictura" cuprind cele 3
aspecte ale universului si ale vietii umane : pictura de personaje prezinta societatea
umana si relatiile interpersonale, pictura de peisaje exprima relatia intre natura si om,
combinand totul intr-una, si pictura de flori si pasari exprima varietatile vietii
naturale si existenta lor in armonie cu omul. Combinatia celor 3 constituie multitudinea
lucrurilor in univers, fiecare transmitand ce este mai bun la celalalt si completandu-se
reciproc.
Gu Kaizh, in perioda Orientala Jin, s-a specializat in pictura personajelor si a fost
primul care a avansat ideea de "a exprima spiritul prin forma".
Pictura pe matase
|
|
Pictura chineza pe matase a aparut inaintea picturii pe hartie, in
perioada Statelor Combatante (403-221 i.H.), cand artizanii de la curtea inperiala au
inceput sa picteze caractere din caligrafia chineza pe rulouri de matase. In acea vreme,
caligrafia era considerata cea mai pura si elevata forma de pictura, si doar dupa multi
ani s-au inclus in picturi figuri umane, semne religioase si mitologice. Pictura pe matase
a fost exclusiva in China timp de multe secole pana cand hartia a devenit preferata ca
suprafata artistica. |
 |
|
Conceptul "cerul si omul
sunt unul"
|
Pictura chineza acorda o mare importanta conceptiei si se distinge prin
faptul ca formeaza intai conceptul inaintea picturii. Ea subliniaza unitatea obiectiva si
subiectiva a imaginii artistice si nu urmareste nicio asemanare precisa cu forma, dar ea
tinde sa obtina "efectul ingenios care resida intre asemanare si neasemanare" si
"asemanarea prin neasemanare". Pictura chineza foloseste tehnici de cerneala si
pensula unice pentru a descrie obiectele si a exprima sentimentele, si prin puncte, linii
si suprafata, ea descrie forma, structura, textura, lumina si pozitia obiectului in
pictura. Pensula si cerneala nu servesc numai drept tehnici pentru a descrie obiectele si
a transmite emotii, ci servesc deasemenea drept vehicol al obiectului picturii. In acelasi
timp, ele insele sunt o forma de nuanta, dezvaluind sarmul sofisticat in caligrafia
chineza si posedand o valoare estetica unica. Pictura chineza accentueaza faptul ca
pictura si caligrafia sunt omologe. In plus, ea acorda atentie si caracterului si
desavarsirii artistului. Intr-o opera singulara, o atentie deosebita este data combinarii
armonice a poemului, a caligrafiei, a picturii si a sigiliului. In scrierea poemului, a
prefatei si a post-scriptumului unei picturi, artistul exprima intelegerea sa asupra
societatii, a vietii nsi a artei. Acestea ultimele nu numai inbogatesc tema picturii, dar
fac parte de asemenea din compozitie. Chiar pictand obiecte naturale pure, ca peisaje,
flori si pasari, artistul se raliaza la constiinta sociala si interesului estetic al
oamenilor, utilizand scene pentru a exprima sentimente sau aspiratii personale descriind
un obiect particular.
Pictura chineza traditionala nu este numai prestigioasa, dar serveste de asemenea drept
oglinda pentru reflectarea artelor traditionale ale Chinei, demonstrand conceptul
traditional chinez "cerul si omul sunt unul" |
|
 |
|
|