HomeConsignatieInformatii despre ProduseArticole DoriteDespre NoiIntrebari FrecventeContact

 

 


   

   
Arta Ceramicii si Portelanului din China
  
Portelanul a fost folosit acum mai bine de 4.000 de ani in China. Acesta este facut din argila alba speciala si arsa la temperatura de 1.280 grade. Exista mai multe metode prin care aceste produse sunt lucrate, cea mai comuna modalitate de azi fiind : modelare, decorare si glazurare. Alta metoda este modelare si emailare, apoi ardere din nou. A treia metoda este glazurarea primara, dedesubt, in albastru si rosu. Chinezii au perfectionat mereu lucrul la portelan si au ajuns sa produca numeroase piese care arata ca sticla, coralul, piatra si ca multe alte materiale.
 
4 obiective majore au influentat aparitia si dezvoltarea Ceramicii si Portelanului in China : lutul, combustibilul, sistemul de rauri si piata. Acolo unde exista in mod natural un lut greu, o mare cantitate de combustibil, rauri pentru transport si o piata de desfacere, ceramica a inflorit. Arta prepararii lutului, a glazurii si a tehnicilor de ardere s-a transmis din generatie in generatie, fiecare dezvoltand maniere de decorare si preparare a culorilor particulare, specifice zonei sale geografice sicreand diferite tipuri de ceramica si portelan. De exemplu, materialul folosit de mesterii chinezi pentru a crea celebrul portelan Chingte Chen, Kiangsi Province, era piatra de portelan amestecata cu caolinul, un material cu o plasticitate slaba, pe care l-au prelucrat pentru o consistenta fina si plasticitate marita, prin tinerea lui sub apa timp de ani de zile. Din aceasta reteta s-a obtinut, prin utilizarea unui cutit special, si celebrul portelan subtire "coaja de ou" in cuptoarele oficiale din dinastia Ming si Ching.
 
Incepand cu dinastia Han (206 i.H.-220 d.H.), si continuand cu dinastiile Tang (618-907 d.H.), Sung (960-1279 d.H.), Yuan (1279-1368 d.H.), si Ming (1368-1644 d.H.), mari cantitati de ceramica si portelan au fost exportate din China catre Coreea, Japonia, insulele Ryukyu, Asia de Sud-Est, Filipine, Indonezia, India, Orientul Mijlociu, Coasta de Est a Africii, Europa Continentala, Marea Britanie si Statele Unite.
        
Artizanii de astazi au acces la tehnologii moderne, au metode avansate de lucru, dar continua sa mentina si sa aplice tehnicile traditionale, unii invatand si studiind singuri, altii studiind la academii si universitati de arta din China si Taiwan.

 
    
Tipuri de Ceramica
si Portelan din Asia

 
    
PORTELANUL ALBASTRU si ALB
(Perioda : 1400 la 1700 d.H.)
  
Portelanul Albastru glazurat, "Qinghua Ci" in chineza, este cel mai cunoscut tip de ceramica. El mai este numit si "Albastru si Alb" dupa oxidul albastru de cobalt pictat sub glazura, si a devenit asa de faimos probabil deoarece a fost comercializat de europeni de prin sec. XVII, chiar daca China exporta de secole aceste produse in Asia Centrala si de Sud-Est.
Primii negustori portughezi care au vizitat China au realizat valoarea "aurului alb" si au inceput sa importe cantitati limitate pentru nobilii din Europa. In anul 1603 Compania olandeza a Indiei Orientale (VOC) a trimis o incarcatura de portelan chinezesc Albastru si Alb catre Amsterdam unde a fost vandut cu un profit enorm, si din acea data acesta devine cunoscut ca portelanul cel mai fin din lume si cela mai dorit in Europa si mai tarziu in America de Nord,
Portelanul Albastru si Alb a aparut prima data in timpul dinastiei Yuan (1127 - 1279), dar a devenit foarte raspandit in timpul dinastiei Ming (1368-1644), fapt ce a determinat utilizarea comuna a termenilor portelan Ming si portelan Albastru si Alb in zilele noastre.

  
CERAMICA CELADON

(Perioda : 1000 la 1600 d.H.)
  
Celadon este termenul folosit pentru a descrie glazura verde a ceramicii din tinutul Longquan, provincia Zhejiang din China, numit si Longquan qingci care in limba chineza inseamna "portelan verzui". Glazura este facuta din lut amestecat cu cenusa de lemn si 2-5 % fier, si trebuie arsa intr-o atmosfera cu oxigen redus pentru a obtine efectul de "glazura crapata".
Metoda Celadon a inceput sa fie folosita in sec. VII in China, dar in timpul dinastiei Song (960-1280) indemanarea ceramistilor a avansat la un mare nivel incat vesela fina avea culoarea si textura similara jadului. Incepand cu sec. XIV incepe sa fie incizate motive decorative ca floarea de lotus si crizanteme stilizate.
Numele de Celadon provine de la numele eroului din romanul cavaleresc L'Astree, scris in anul 1610 de reverendul francez Honore d`Urfe. Celadon era iubitul eroinei Astree si era descris ca fiind imbracat in verde. In acea perioada apare portelanul chinezesc qingci la Paris, iar lumea compara culoarea portelanului cu cea a hainelor lui Celedon si incepe sa numeasca portelanul "celadon" in Franta, apoi in alte tari.
Productia de Celadon in Tailanda se pare ca a inceput la finele sec. XIV.
 
  
CERAMICA TANG (San Cai)
(Perioda : 700 la 900 d.H.)
 
Ceramica timpurie colorata din China mai este numita si Sancai care inseamna 3 culori. Oricum, culorile glazurii folosite in decorarea vaselor din timpul dinastiei Tang (618-911 d.H.) nu erau limitate la 3, erau variatii de baza ale culorilor maron, verde si albastru, iar in vest Tang Sancai se referea uneori la folosirea culorii verde, galben si alb, iar mai tarziu alte doua culori erau descrise ca ambra (chihlimbar) si crem.
Vasele Sancai erau originale din nordul Chinei, iar la cuptoarele oficiale situate in Tongchuan, tinutul Neiqui (in Hebei) si Gongxian (in Henan), lutul folosit pentru vasele de inmormantare era acelasi folosit de ceramistii Tang. Multe din piesele create de ei, camile si cai, dansatoare si razboinici, erau incluse in morminte ale personalitatilor Tang, cu
credinta ca aveau sa-i serveasca in lumea de apoi.
Multe piese de ceramica Tang erau sculptate manual sau erau construite prin ansamblarea mai multor piese din luturi diferite, ceramica Tang fiind o parte a evolutiei productiei de portelan si ceramica din China, iar utilizarea produselor ca "obiecte pentru morminte" este relativ recenta si a pornit in jurul anului 300 i.H.
  
   
PORTELANUL QING
(Perioda : 1700 la 1900)
  
In timpul dinastiei Qing (1644-1911) ceramistii au inceput sa foloseasca culori stralucitoare pentru a impodobi platouri si vaze cu scene pictate meticulos, cu multe detalii si nuante coloristice. Maestrii de portelan produc vase colorate in 5 culori prin aplicarea unei varietati de pigmenti sub glazura, pentru scenele florale, peisaje si scenele cu personaje - un stil de portelan numit portelan multi-color care a fost (si este) foarte cautat in Vest.
In timpul perioadei Yung Chen (1723-1735) arta portelanului a avansat prin dezvoltarea emailului fencai intr-o multitudine de nuante si tonuri.
   
   
PORTELANUL ALB

(Perioda : 1700 la 1900)
 
Portelanul alb a inceput sa fie produs pe scara larga la Jingdezhen si la alte cuptoare din sudul Chinei din timpul dinastiei Song (960-1279). Cel mai faimos portelan timpuriu din acele vremuri a fost qingbai (pronuntat ching-pai) care a fost comercializat de-a lungul coastelor Asiei de sud-Est. Pana sa fie eclipsat de portelanul Albastru si Alb in sec. XIV, portelanul alb a fost ceramica dominanta din vremurile acelea.
Termenul Qingbai (numit si yingqing) se traducea literal ca "alb-albastrui clar" iar textura ca de jad a portelanului rezulta din glazura clara (limpede) care continea fier in cantitati foarte mici. Cand era aplicata pe portelanul alb, care uneori avea decoratiuni sculptate sau modelate, glazura producea o culoare verzui-albastra.
 
 
PORTELANUL NEGRU
(Perioda : 1400 la 1700)
  
Cu mult timp inainte ca portelanul Albastru si Alb din China sa foloseasca cobaltul, un oxid negru de fier era folosit pentru a picta motive sub glazura transparenta protectoare. Aceasta tehnica folosita la Cizhou in nordul Chinei, s-a dezvoltat independent de productia de Celadon din sudul Chinei.
Prin sec. XIV a aparut si in Tailanda si Vietnam asa numita tehnica "sub-glazura" (intai se face pictura cu oxizi si apoi se aplica glazura). Pestii si crizantemele erau teme preferate la decorarea obiectelor in Tailanda, ca simbol al longevitatii si fericirii, iar in Vietnam excelau motivele florale. Este posibil ca aceasta tehnica sa fi ajuns in Tailanda si Vietnam prin intermediul ceramistilor emigranti din China care foloseau deja aceasta tehnica.
 
 
CERAMICA SATSUMA
(Perioda : 1800 la 1920)
  
Stilul de ceramica cunoscut sub numele de Satsuma a fost creat pentru prima data in provincia Satsuma din sudul insulei Kyushu, Japonia, in sec. XIX. Multe descoperiri istorice atesta existenta olaritului acolo inca din sec. XVI, iar productia a continuat pana la inceputul anilor 1920.
Se denumeste Satsuma ca fiind uneori ceramica, alteori portelan, dar de fapt este ceva la mijloc, acest tip de portelan fiind ars la temperaturi mai mici decat portelanul si mai mari decat ceramica, in 3 cuptoare de baza situate in 3 zone din Japonia. Se foloseste lut maron, iar ceramica de azi are culoare crem si glazura crapata, urmare a procesului de ardere in cuptor. Fiecare zona produce ceramica cu caracteristici distincte, de ex.
Satsuma produsa la Kyoto este de culoare mai deschisa, aproape de crem, comparativ cu cea din Kyushu care are tonuri si "crapaturi" mai intunecate.
Satsuma japoneza atinge celebritatea la Expozitia Internationala de la Paris din 1867, unde a fost prezentata de familia Shinzu si unde s-a dezvoltat o piata de export. Decorarea ceramicii Satsuma este cu adevarat uimitoare. Pictate manual cu emailuri viu colorate, aur si argint si cu imagini incredibil de detaliate si minutioase, decorul, la vazele Satsuma, de ex., poate varia de la puternic si complet (cu dragoni, peisaje, sau animale), pana la decor mai simplist (cu scene din societatea japoneza, personaje, etc.).
Datorita acestor calitati deosebite, Satsuma a inceput sa fie produsa si in alte tari, in principal in Coreea si China, intr-o gama larga de obiecte : vaze, boluri, cesti, etc. Cele produse in China sunt marcate "Satsuma, Made in China" scris intr-un dreptunghi.
  
  
PORTELANUL COAJA DE OU

(Perioda : 1402 la 1722)
  
Portelanul coaja de ou, "Botai Ci" in chineza, numit, de asemenea, "produsul fara corp", este foarte usor, subtire, alb pur si caracterizat de un corp extrem de subtire sub glazura. El a fost produs timp de secole doar pentru oamenii bogati sau influenti, in scopul unic de expunere si nu de folosinta. De multe ori are decorul este gravat pe el inainte de ardere, si la fel ca filigranul la hartie, este vizibil numai atunci cand este pus in lumina. Modelul sau colorat poate fi vazut clar din interior. Acest portelan unic, intruchipeaza toate caracteristicile portelanului de Jingdezhen : este "alb ca jadul, la fel de luminos ca
oglinda, la fel de subtire ca hartia, la fel de rezonant ca clopotelul". Exista o mare tehnica in spatele pregatirii sale si in special o mare atentie trebuie acordata procesului de finisare. Dinastia Song de Nord a spus: "Ma tem ca vantul il va sufla departe, sau ca soarele il va topi". Portelanul coaja de ou a fost introdus in dinastia Ming in timpul domniei imparatului Yongle (1402-1424). El a reaparut in timpul domniei imparatului Chenghua (1464-1487), si mai tarziu produsele Yongle au fost copiate sub imparatul Wanli (1572-1620). Portelanul subtire ca hartia s-a produs din nou in timpul dinastiei Qing (1644-1911/12), in special in timpul domniei imparatului Kangxi (1661-1722), in familia portelanurilor Verde si Roz, sub forma de boluri, farfurii, cesti si farfurioare. Fabricarea acestui tip de portelan este foarte complexa si mare consumatoare de timp.
Productia moderna de portelan coaja de ou a inceput aproximativ in anul 1915, in timpul perioadei Hongxian (1915-1916), iar intre anii 1920-1930 a devenit o parte importanta a productiei din Jingdezhen
Tipurile de portelan coaja de ou sunt multe si sunt aplicate pe scara larga la marfuri ca : boluri coaja de ou, cupe, farfurii, vaze, lampi, etc. Unele sunt la fel de mici ca un ou de pasare. Castroanele mai mari coaja de ou pot ajunge la peste 100 cm diametru. In lumina, aceast portelan stralucitor si asemanator jadului, este comparat cu "o comoara rara sub cer".
 
BACK  UP  NEXT

 

n HOME n Cum Comandam n Livrarea Comenzii n Plata Produselor n Formular de Comanda n 
n 
Articole Dorite n FAQ  n About Us n Produse(Info) n Contact n Legal n 

 
Copyright (c) Asia-Art-Shop.ro. All rights reserved.
No part of this web site may be reproduced or transmitted in any form or by any means, electronic or mechanical, including photocopying or recording or by any information storage and retrieval system, without written permission from the owner of Asia-Art-Shop.ro