| |
|
 |
|
Prezentare
|
Cloisonne, cunoscut si sub numele de "email cloisonne", este
arta decorativa de a aplica email de toate culorile pe suprafata de cupru sau bronz a unui
obiect, care prin ardere va deveni o lucrare de arta stralucitoare si colorata. Aceasta
tehnica a fost transmisa in China din Occident, aici a atins perfectiunea ca rezultat al
eforturilor artizanilor chinezi, iar cloisonne-ul chinezesc a devenit standardul de
masurare al calitatii si frumusetii in lume. Aceasta reprezinta una din contributiile
majore ale Chinei la artele fine mondiale.
Tehnica cloisonne a ajuns īn China prin misionarii din Asia Centrala cam pe la mijlocul
sec. XIV. Dupa deprinderea tehnicii, chinezii au prefectionat permanent aceasta arta
speciala, facand din ea o tehnica chineza distincta. Pe la mijlocul sec. XV, in timpul
domniei imparatului Ming, Ching Tai, productia de cloisonne a devenit extrem de prospera,
in special cu email albastru la baza, de unde a aparut numele chinezesc pentru cloisonne
"Ching-tai-lan" ("Ching-tai-albastru")
Explicatia dezvoltarii rapide intr-un timp atāt de scurt a tehnicii cloisonne, este aceea
ca |
 |
|
natiunea chineza poseda toate conditiile : tehnologie metalurgica pentru
bronz, sticla si ceramica, controlul temperaturii, etc. De asemenea, emailul era mai usor
ca jadul, mai stralucitor īn bijuterii, mai delicat īn vase, fapt apreciat de iubitorii
de frumos din China.
Metoda generala pentru a face cloisonne cuprinde mai intai sudarea manuala a firelor de
arama pe suprafata unui obiect pentru a forma modelul sau imaginea, dupa care fiecare
compartiment (cloison) se umple cu email de diferite culori.
Emailul a fost facut prin amestecarea diferitelor materiale (plumb rosu, boric acid borat,
praf de sticla, etc.), pentru a da o substanta opaca sau stralucitoare, la care se adauga
o varietate de oxizi metalici pentru culoare. Dupa ce emailul se raceste si devine solid,
se transforma in pulbere si se amesteca cu apa inainte sa se puna in cloison-uri
(compartimente).
Dupa ce suprafata (imaginea) se umple manual cu email pasta, obiectul se arde. Dupa
ardere, emailul se contracta si lasa goale anumite spatii. Acestea trebuie completate din
nou cu email de aceeasi culoare si apoi arse. Operatiile se repeta pana cānd toata
suprafata este uniforma, iar procesul arderii este īncheiat.
Vasul ce a fost ars, se polizeaza si apoi se lustruieste, astfel incat firele de arama si
emailul sa constituie o suprafata uniforma, fara defecte. La sfarsit, partile de la baza
si de sus care nu au fost acoperite cu email, se placheaza cu aur. Acum opera de arta este
gata !
O piesa excelenta de cloisonne trebuie sa aiba culori lucioase si
proaspete, vesele si stralucitoare, un corp robust si stabil, cu contururi de sārma
netede, bine polizate si proportionate, si placarea cu aur stralucitoare.
Articolele cloisonne pot avea
mari dimensiuni ca obiecte de cult, masute, scaune, etc., dar si dimensiuni mici ca
cercei, bijuterii si cutii de bijuterii, articole de fumat, vaze, etc. Maestri chinezi au
dezvoltat o tehnica multicolora īn prelucrarea cloisonne-ului, ce a permis obtinerea unor
produse minunate si rafinate.
Tehnica Cloisonne
Cuvantul "Cloisonne" este folosit pentru a descrie atat un obiect de arta
terminat, dar si procesul tehnologic aferent. Cloisonne este un mestesug laborios,
intensiv, care implica un proces complex in mai multe faze de lucru si emailare, cu
rezultate uimitoare.
|
Faza 1 : Baza de lucru
"Baza" sau suportul pentru un obiect cloisonne este din cupru. Un artizan va
modela din cupru maleabil baza de lucru (bijuterie, vesela, obiect de arta, etc.), prin
ciocanire si / sau va intinde materialul in forma dorita. |
 |
|
 |
|
|
Faza 2 : Lipirea filigranului
Modelul artistic dorit este imprimat (trasat) pe baza de lucru, apoi un filigran din sarma
de cupru este indoit dupa modelul trasat si sudat pe baza de lucru. |
 |
|
 |
|
|
Faza 3 : Umplerea cu
email
Pentru emailul de umplere, se macina pigmentii intr-o pudra fina si se amesteca cu saruri,
acid boric si salpetru. Pentru obtinerea culorilor se adauga minerale : bronz pentru
albastru, crom pentru verde, iod pentru rosu, uraniu pentru galben si zinc pentru alb.
Pigmentul se adauga manual in fiecare celula a modelului cloisonne. |
 |
|
 |
|
|
Faza 4 : Arderea emailului
Dupa ce prima umplere este completa, piesa este arsa īntr-un creuzet. Cand baza de cupru
devine rosie, pigmentii se topesc si umplu fiecare celula. Unele celule au nevoie de o
reumplere inainte de a doua ardere, datorita unei mici contractii a pigmentilor la prima
ardere, Se procedeaza la fel, cand este nevoie, ajungandu-se si la 6-7 arderi, pentru
obtinerea calitatii dorite. |
 |
|
 |
|
|
Faza 5 : Lustruirea suprafetei
Odata ce toate celulele sunt suficient de pline, obiectul este asezat pe o roata
mecanizata si lustruit cu smirghel de taiere. Obiectul va fi ars pentru ultima data, apoi
lustruit din nou cu gresie si carbon. |
 |
|
 |
|
|
Faza 6 : Aurirea
Suprafetele de metal expuse si filigranul, sunt galvanizate (placate) cu aur sau argint,
pentru a preveni oxidarea. Apoi obiectul va primi polizarea si lustruirea finala. |
|
(material preluat si adaptat de la Chinavoc si ChinaTravel) |
|
 |
|
|