Diferite cercetari au ajuns la concluzia ca cumparatorii de arta se
comporta similar cu cumparatorii de bunuri de lux. De aceea, este important sa intelegem
caracteristicile produselor de lux, pentru a putea aprecia arta mai bine.
Care sunt bunurile de lux ?
Bunurile de lux sunt definite de economisti ca cele cu o elasticitate ridicata a cererii.
Cu alte cuvinte, oamenii cumpara cu atat mai mult aceste produse cu cat ei sunt mai
bogati. Un exemplu este obiectele cu pret mare per bucata. Am putea dobandi primul nostru
ceas de lux numai atunci cand vom incepe sa avem venituri mai mari disponibile. Cu cat
continuam sa devenim mai bogati, putem cumpara mai mult. In schimb, daca bogatia noastra
scade va fi mai greusa cheltuim 1.000 $ pentru un alt ceas traznit.
Cererea pentru bunuri de necesitate, cum ar fi produsele alimentare, este diferita,
deoarece oamenii nu cumpara in mod automat mai mult atunci cand devin mai bogati - ba
chiar ar putea cumpara mai putin. Un exemplu este painea alba obisnuita. Indiferent cat de
saraci am devenit, avem in continuare nevoie sa mancam un numar aproximativ constant de
paini. Dar, imediat ce am devenit mai instariti am putea manca mai putin din ea, in schimb
vom pune pe masa painea de grau cultivat ecologic, care costa de zece ori mai mult.
Elasticitatea veniturilor cererii se poate schimba, de asemenea, la diferite niveluri de
venit. Cineva ar putea colectiona masini sport atunci cand este bogat, apoi poate trece la
avioane particulare atunci cand devine prosper - scenariu comun pentru unii oameni din
Orientul Mijlociu, cand preturile petrolului devin mari.
Ce este special la lux ?
Caracterizarea acceptata pentru "Lux" este : un bun care este mult superior
comparativ cu altele similare. Cele mai multe clase de produse au stabilite norme ce sunt
diferentiate prin nivelul de calitate, caracteristici, stil, etc. In industria de
imbracaminte, miscarea Haute Couture din Franta este cel mai bun exemplu in acest
sens. Exista standarde stricte stabilite de guvernul francez si numai cativa producatori
sunt alesi. Articolele de imbracaminte trebuie sa fie cusute manual si sa aiba o manopera
perfecta realizate cu echipe intregi de profesionisti cu inalta calificare - croitorese,
brodeze, vopsitori, instalatori, finisoare, etc.
Rochii mai putin costisitoare pot fi achizitionate de la Mall cu siguranta, dar oamenii
care doresc imbracaminte cu o calitate extinsa si stil, vor plati cat trebuie pentru nume
de Haute Couture ca Dior, Givenchy sau Lacroix.
Cererea pentru produse de lux este strans legata de prosperitatea economica. Nu este
surprinzator faptul ca Asia, regiunea cu cea mai rapida crestere din lume, este, de
asemenea, piata cu cea mai rapida crestere pentru produse de lux. Avand in vedere
populatiile uriase ale tarilor din regiune si flexibilitatea lor economica, se considera
ca Asia va fi piata dominanta de bunuri de lux pentru zeci de ani in viitor.
Ce inseamna totul pentru Arta?
Marile realizari economice ale Japoniei, culminand cu anul 1980, a permis ca aceasta sa
devina piata mondiala principala pentru produse de lux si de arta in aceeasi perioada. In
segmentele cheie, colectionarii japonezi au dominat complet piata pentru aproape tot
deceniul.
Pare rezonabil sa asteptam ca cresterea prosperitatiii in alte tari asiatice sa aiba un
impact pozitiv asupra cererii. Succesul remarcabil economic al Chinei este adesea
remarcat, din cauza populatiei sale enorme si al istoriei bogate in aprecierea artei.
Potrivit revistei "The Economist", China a depasit deja Franta si Marea Britanie
ca cea mai mare a doua piata mondiala de arta (dupa SUA). Aparent, viitorul vine mai
repede decat au crezut multi ca este posibil. |